Vooraf en een toetje!

 Ja hoor...ze zijn er weer! 
Elk jaar zo halverwege september kijk ik hoopvol 
bij onze groenteman (klik) in zijn kraam...zijn ze er al???

Want ik weet dat als hij ze verkoopt...ze ook echt lekker zijn! 
Niet een 'vroegpluk' die nog veel te zuur en wrang is maar 
die heerlijke friszure moezige Rode van Boskoop ofwel de Goudreinet!


En dan jaaaa....eenmaal thuis in de mand wil ik meteen aan de slag.

Wat dachten jullie van verse appelmoes met kaneel...warme appelflappen met bladerdeeg uit de oven...appeltaart of cake in vele variaties...appelpannenkoeken!

Maar...vooraf aan al dit lekkers maak ik als een soort van startsein een overheerlijk toetje....

Appelkruimel!

Zo makkelijk om te maken en oh zo lekker.


Een paar appels schillen, ontklokhuizen ;) , en in dunne schijfjes snijden. 
Ik reken ongeveer één appel per persoon.

Dan natuurlijk kaneel en rozijnen erdoor en twee eetlepels abrikozenjam zonder suiker. 


Lekker veel kruimels voor bovenop de appelen...
(50 gram hazelnoten (gehakt), 50 gram suiker (of een ander zoetmiddel), 
120 gram bloem en 75 gram gesmolten boter) 
 

Een ovenschaal even inboteren en
 dan de oven in op 200 graden, zo'n drie kwartier.
Ik bak de appelkruimel altijd iets donkerder...dan worden 
de kruimels lekker bros...daar zijn wij dol op.


En terwijl de appelschotel in de oven staat te geuren en kleuren
 eten wij een lichte maaltijd met wat groenvoer.
 Een lekkere salade bijvoorbeeld of een eenvoudig soepje.


Zien jullie deze mooie dunschiller? Geweldig hé...
Deze kreeg ik van een lieve vriendin, zij bracht hem mee helemaal uit Litouwen!  

 Een dunschiller die heel mooi dun schilt. 
Het gladde hout...het sierlijk gevormde lemmet..
Zo ambachtelijk gemaakt.....daar hou ik van. 


 En met het nieuwe appelseizoen voor de boeg komt hij héél goed van pas!

Reacties

  1. heerlijk met al die verse appels en mmmmm ziet er lekker uit !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat toevallig, ik zat me gister af te vragen wanneer het weer goudreinettijd is, nou nu dus! Heerlijk, kan ik ook eens een appeltaart bakken hihi. En die appelkruimel ziet er prachtig uit en zonder de noten is hij ook heerlijk! ;) Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooo heerlijk het water loopt mij in de mond bij al die mooie foto's en dat dunschillertje viel mij bij foto 1 gelijk op, prachtig werktuigje ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooo, dit klinkt echt héérlijk! Misschien dat ik me hier ook nog eens aan ga wagen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, wat een heerlijk logje weer.. het water loopt me in de mond :) En ja hoor, ook hier liggen de eerste goudreinetten al te wachten op een taartje, hihi! Dank voor het lekkere recept, dat komt zeker goed van pas!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Petra,
    Hier kunnen de appels binnenkort ook weer uit de boom gehaald worden, maar het zijn geen goudreinetten hoor, dus niet echt zo geschikt voor appelmoes. Maar een lekker appeltaartje kan er wel van gemaakt worden. En ik wil een keer appelcompote proberen...
    Jouw dunschillertje lijkt me een heel fijn apparaatje... mooi cadeautje...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je alles mooi op de foto gezet! (ook een kunst!:)
    Het ziet er superlekker uit, die appelkruimel.. het water loop me in de mond. Klodder vers geklopte slagroom erbij! Smullen maar!

    Groetjes!
    Miriam
    't Bezige Bijtje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het water loopt me al in de mond .... ik ben ook dol op appels met kaneel. Er kan niets tegen die heerlijke geur op !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Jip en Janneke...

Wafeltjes haken...